
Projekt elementów przestrzeni wspierającej dobre samopoczucie dzieci w wieku 5–7 lat. Stanowisko do sadzenia i obserwacji roślin jako element edukacji ekologicznej.
- dobrostan
- Dzieci
- Środowisko
Projekt elementów przestrzeni wspierającej dobre samopoczucie dzieci w wieku 5–7 lat. Stanowisko do sadzenia i obserwacji roślin jako element edukacji ekologicznej.
Początkowe rozważania nad wellbeing miały charakter ogólny, obejmując różne środowiska. Wellbeing obejmuje cztery główne aspekty: fizyczny, psychiczny, społeczny, zawodowy (w kontekście przyszłego przygotowania do życia i nauki).
W toku analizy wybrano przedszkole jako miejsce realizacji projektu, co zostało podparte obserwacjami i sugestiami osób związanych z edukacją przedszkolną. Po wyborze środowiska realizacji projektu skupiono się na wellbeingu psychicznym, uwzględniającym pozytywny wpływ roślin na: redukcję stresu, zwiększenie produktywności i koncentracji, poprawę jakości powietrza, zwiększenie komfortu psychicznego poprzez obcowanie z przyrodą. Ponadto, projekt bazuje na zasadach biofilnego designu, który wspiera rozwój człowieka poprzez kontakt z naturą w codziennym otoczeniu.
Pozytywny wpływ uprawy roślin na rozwój dzieci
Uprawa roślin wspomaga rozwój dzieci w wielu aspektach: Umiejętności zmysłowe – rozwijanie dotyku, węchu, Obserwacja – śledzenie wzrostu roślin i zmian zachodzących w naturze, Koncentracja i pamięć wzrokowa – zapamiętywanie etapów wzrostu roślin, Praca w zespole – współpraca przy pielęgnacji roślin.
Dzieci uczą się również: Systematyczności – regularnej pielęgnacji roślin, Cierpliwości – obserwacji długotrwałych procesów wzrostu, Samodzielności – opieki nad własną rośliną, Rozumienia natury – poznawania cyklu życia roślin, Odpowiedzialności – dbania o powierzony im organizm.
Problem projektowy: Obserwacje przeprowadzone w przedszkolu wykazały brak dedykowanej przestrzeni do sadzenia oraz regularnej pielęgnacji roślin. Istniejące rozwiązania są niewystarczające i nie odpowiadają potrzebom dzieci w wieku 5–7 lat, co utrudnia rozwijanie ich świadomości ekologicznej oraz kształtowanie postaw odpowiedzialności za środowisko.
Założenia projektowe: Projektowane stanowisko do sadzenia roślin powinno spełniać następujące kryteria:
– dostosowanie wielkości do zasięgu rąk przedszkolaka,
– łatwość w utrzymaniu czystości,
– uniwersalność zastosowania,
– bezpieczeństwo użytkowania zgodnie z wiekiem i sprawnością dzieci,
– atrakcyjna i przyjazna wizualnie forma,
– wykorzystanie naturalnych materiałów (drewno i metal),
– stonowana, naturalna kolorystyka,
– prosta forma z zaokrąglonymi krawędziami,
– możliwość łatwego eksponowania roślin,
– trwałość umożliwiająca użytkowanie przez kilka lat,
– możliwość transportu i przechowywania ziemi, doniczek oraz narzędzi do sadzenia.
Funkcjonalność i elementy zestawu : Projektowany zestaw do sadzenia i obserwacji roślin składa się z trzech głównych elementów:
1. Ścianka – z miejscem na doniczki, miarkę do obserwacji wzrostu oraz przestrzenią na podpis rośliny.
2. Blat roboczy – przestrzeń do przesadzania roślin w sposób uporządkowany i higieniczny.
3. Wózek transportowy – umożliwiający przewóz ziemi oraz przechowywanie narzędzi do sadzenia.
Celem projektu jest zaprojektowanie stanowiska, które:
– ułatwi dzieciom uprawę i pielęgnację roślin,
– będzie przeznaczone do użytku w przedszkolach dla dzieci w wieku 5–7 lat,
– wspomoże rozwój emocjonalny i społeczny poprzez kontakt z naturą,
– umożliwi indywidualną odpowiedzialność za roślinę.
Proponowane rozwiązanie nie tylko wspiera wellbeing psychiczny dzieci, ale także edukację ekologiczną, rozwój sensoryczny oraz naukę poprzez doświadczenie. Przyjazna, ergonomiczna forma i funkcjonalność zestawu pozwolą na jego efektywne wykorzystanie w codziennej pracy przedszkola, sprzyjając kształtowaniu postaw proekologicznych od najmłodszych lat.
-
-
Założenia ergonomiczne
-
-
-
-