Meble dla szkół ponadpodstawowych
- Meble
- Miejsce pracy
Do zrealizowania projektu mebli dla szkół ponadpodstawowych skłoniła mnie próba odpowiedzi na potrzeby współczesnego ucznia, nauczyciela oraz programu nauczania. W pracy starałem się odpowiedzieć na problemy związane z brakiem adaptowalności mebli do potrzeb użytkowników.
Opierając się na literaturze poruszającej zagadnienia istotne dla projektu takie jak: ewolucja metod nauczania, klasy jako środowiska pracy ucznia, nauczyciela oraz ergonomii mebli szkolnych - zebrałem informacje, które mogły stanowić trzon projektu. Kolejnym krokiem były obserwacje uczniów w trakcie zajęć oraz przeprowadzenie rozmów z nauczycielami i dyrekcją w sześciu krakowskich szkołach ponadpodstawowych. Zebrane informacje w tym etapie stanowiły potwierdzenie oraz uzupełnienie zgromadzonych wcześniej zagadnień. Dzięki nim zostały określone założenia projektowe na podstawie, których była budowana koncepcja, począwszy od rysunków i prostych scenariuszy poprzez modele.
W rezultacie zaprojektowałem zestaw elementów składający się z jednoosobowej ławki wyposażonej w jedną parę kółek, krzesła i podręcznego stanowiska pracy.
Dzięki zastosowaniu kółek oraz zaprojektowaniu odpowiedniej ramy biurka uzyskałem dużo wyższy poziom mobilności niż w innych produktach będących na polskim rynku. Dzięki temu nauczyciele mogą łatwiej adaptować przestrzeń do programu nauczania nie przeszkadzając innym w prowadzeniu lekcji. W krześle konstrukcja nóg umożliwia sztaplowanie, zaś siedzisko wykonane ze sklejki giętej spełnia normy przy jak najmniejszych kosztach produkcji. Podręczne stanowisko pracy składa się z drewnianego blatu pozwalającego na zmieszczenie kartki formatu A3 oraz kieszeni mogącej pomieścić niezbędne akcesoria.