Elektryczny pojazd ATV (All Tererain Vehicle) dla osób z ograniczoną sprawnością motoryczną dla Jana Folgi
- Ergonomia
- Narzędzia
- Niepełnosprawni
- Transport
- Zdrowie
Praca dofinansowana w ramach programu konkursu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18.09.2020 r. „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje” nr ID wniosku: SKN/SP/571840/2023
PROJRKT REALIZOWANY W PRACOWNI PROJEKTOWANIA ERGONOMICZNEGO ORAZ PRACOWNI ROZWOJU NOWEGO PRODUKTU
Minęły ponad dwa lata a ja całkiem dobrze odnalazłem się w nowej sytuacji. Odwiedziła mnie telewizja i zrobili całkiem dobry reportaż. Pokazaliśmy parawioślarstwo, którym zająłem się po wypadku oraz judo, które towarzyszy mi prawie całe życie. To właśnie ten sport ukształtował mój charakter i ducha walki. Tak jak w sporcie tak i w swojej rehabilitacji – uporczywie idę do celu! Zapraszam na dawkę motywacji do działania. Powiedz światu i Ty, jak pięknie jest żyć!!! Jan Folga
https://www.facebook.com/mxfolga/videos/418127857009187?locale=pl_PL
ZAŁOŻENIA DO PROJEKTU:
– dopasowanie siedziska, zapewnienia wygodnej i stabilnej pozycji użytkownika
– możliwość zmiany pozycji ciała (komfort i zdrowie)
– uwzględnić indywidualne potrzeby dotyczące podparcia pleców i kształtu siedziska
– zapewnić odpowiednie podparcie dla miednicy (kubełek, wkładki pneumatyczne)
– siedzisko – uwzględnienie wkładkę antyodleżynową
– podłokietniki składane (wys. podłokciowa w pozycji siedzącej )
– sugerowana przez Jana pozycja ciała – pozycji na wózku inwalidzkim
– umożliwienie kontaktu fizycznego ze środowiskiem
– zniesienie bariery izolacji, dystans z innymi osobami (koncert, sklep, bankomat)
– sterowanie jednoręczne joystick lub dwuręczne kierownica
– wysokość zaplecka 40 cm (od punktu SRP Seat Reference Point )
– określenie terenu użytkowania (zróżnicowany teren miejski)
– podnóżek na min. wysokości 15 cm od podłoża (krawężnik)
– możliwość chwilowego uniesienia podnóżka (przez balans ciałem)
– możliwość zmiany pozycji ciała (ew. odchylenie do tyłu, ew. pionizacja)
– zabezpieczenie przed warunkami atmosferycznymi
– stabilny i wytrzymały- stylistyka sportowa
– transport / ew. składanie (przewożenie wózka w samochodzie osobowym)
– łatwość mycia, czyszczenia
ZAŁOŻENIA TECHNICZNE:
– napęd elektryczny
– rozkład kół (ilość, wielkość, układ )
– oznakowanie nocne i dzienne
– gabaryty pojazdu (umożliwienie wjazdu do sklepu max. szer. 70 cm
– możliwość składanego podnóżka
– określenie prędkości, moc silnika
– łatwość serwisowania (dostępność do podzespołów)
PLAN PRACY
ETAP I. ZBIERANIE INFORMACJI – wprowadzenie do tematu
– Spotkanie z przyszłym użytkownikiem Janem Folgą (osoba z niepełnosprawnością)
– wywiad, zebranie niezbędnych informacji dot. oczekiwań przyszłego użytkownika
– wykonanie dokumentacji zdjęciowej
– wykonanie pomiarów istotnych wielkości Jana
– Rozeznania w istniejących rozwiązaniach konstrukcyjnych terenowych pojazdów trójkołowych
ETAP II. ANALIZA ZEBRANYCH INFORMACJI
– skonstruowanie spersonalizowanego fantomu Jana Folga w skali 1:10
– analiza ergonomiczna pozycji Jana jako kierowcy w projektowanym pojeździe
– opracowanie scenariusza użytkowego zastosowań pojazdu
– wyszczególnienie najistotniejszych problemów projektowych
– przegląd rozwiązań technicznych i funkcjonalnych występujących na rynku
– dokonanie podziału na typy konstrukcji oraz określenie charakterystyk poszczególnych konstrukcji, pod względem potrzeb przyszłego projektu.
ETAP III. Opracowanie założeń
– Opracowanie założeń ergonomicznych uwzględniających potrzeby Jana Folgi (przyszłego użytkownika)
– Wykonanie rysunków z fantomem w skali w rzutach bocznych, czołowych i poziomych – sprawdzających położenie wszystkich elementów w konstrukcyjnych i sterowniczych w kontekście użytkownika.
– Opracowanie założeń funkcjonalnych, dotyczących wszystkich przewidzianych sytuacji użytkowych pojazdu
– Opracowanie założeń konstrukcyjnych pojazdu (założenia będą weryfikowane przez cały okres projektowy)
– Gromadzenie informacji i wybór materiałów, podzespołów, elementów konstrukcyjnych i napędowych
– Analiza możliwych rozwiązań technicznych
– Przyjęcie wartości estetycznych urządzenia (Moodboard)
ETAP III. Projekt koncepcyjny
– Szkice koncepcyjne rozwiązań technicznych pojazdu
– Wykonanie modeli w skali redukcyjnej (1:5) w oparciu o sformułowane założenia.
– Ocena ergonomiczna przy użyciu manekina 3D w skali redukcyjnej (1:5) w oparciu o sformułowane założenia
– Wykonanie modelu gabarytowego w skali 1:1 – ocena przez Jana
– Generowanie możliwych rozwiązań technicznych
– Wnioski końcowe, wybór koncepcji, wytyczne do dalszego projektowania.
Poszczególne koncepcje będą prowadziły do wypracowania skutecznych rozwiązań technicznych mających określone zastosowanie praktyczne w końcowym projekcie pojazdu.